Akt poświadczenia dziedziczenia

Wpis dokumentowy osoby uprawnionej

Niezależnie od tego, czy dziedziczenie spadku następuje na podstawie ustawy, czy testamentu, każdorazowo niezbędne jest uzyskanie poświadczenia prawa do spadku. Od marca 2009 roku istnieją już dwie możliwości jego uzyskania. Można przeprowadzić sprawę spadkową w Sądzie lub sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza. Może go przygotować każdy specjalista, bez względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy. Formalności ograniczone są do minimum, nie ma konieczności składania wniosku ani pism procesowych. Postępowanie u notariusza jest szybsze, łatwiejsze i mniej sformalizowane.

Aby można było sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza, muszą być spełnione pewne warunki, bez których konieczne będzie skierowanie sprawy na drogę sądową:

  • pomiędzy spadkobiercami nie może istnieć spór, wszyscy muszą być zgodni co do tego, kto dziedziczy spadek,
  • do kancelarii notarialnej muszą przyjść wszystkie osoby zainteresowane, tzn. takie, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, a także osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne, chyba że został uprzednio sporządzony projekt protokołu dziedziczenia przez jednego lub kilku spadkobierców – wówczas niezbędna jest już tylko obecności pozostałych osób,
  • spadek został otwarty po dniu 1 lipca 1984 r. (tzn. zgon spadkodawcy nastąpił po tej dacie.)

Przygotowujemy akty poświadczenia dziedziczenia dla zarządu sukcesyjnego i innych celów. Do każdej sprawy pochodzimy indywidualnie, dokładnie analizując jej szczegóły.

 

Dokumenty niezbędne do uzyskania aktu poświadczenia dziedziczenia

W celu uzyskania notarialnego poświadczenia dziedziczenia należy skontaktować się z kancelarią osobiście, telefonicznie lub mailowo, gdzie udzielone zostaną wszystkie informacje, tj. jakie dokumenty trzeba zgromadzić, jaki jest koszt czynności i jak szybko można się umówić na dokonanie czynności. Podstawowymi dokumentami przy tego rodzaju czynności są:

  • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
  • odpis skrócony aktu małżeństwa spadkodawcy, jeśli pozostawał w związku małżeńskim,
  • odpisy skrócone aktów urodzenia lub małżeństwa potencjalnych spadkobierców,
  • testament lub testamenty – o ile były sporządzane przez spadkodawcę,
  • zaświadczenie o numerze PESEL zmarłego, które można uzyskać w urzędzie gminy/miasta ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy,
  • wymienienie numerów ksiąg wieczystych, w których zmarły ujawniony jest jako właściciel, użytkownik wieczysty lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
  • inne dokumenty potrzebne do dokonania czynności ustalane indywidualnie w każdej sprawie.

Dokumenty potrzebne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia muszą być kompletne. Brak choć jednego załącznika może spowodować konieczność przełożenia spotkania. Aby poznać dokładną listę dokumentów niezbędnych w danej sprawie, warto odpowiednio wcześnie skontaktować się z kancelarią.

 

Sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia

W ustalonym terminie wszyscy spadkobiercy ustawowi i testamentowi stawiają się w kancelarii notarialnej, gdzie w ich obecności w formie aktu notarialnego zostanie przygotowany protokół dziedziczenia. Jeżeli sporządzono już jego projekt, to na spotkaniu mogą być tylko osoby niebiorące udziału w tym projekcie protokołu, które potwierdzają dane zamieszczone w projekcie i wyrażają zgodę na spisanie dokumentu zgodnie z postanowieniami. Jeżeli od śmierci spadkodawcy nie upłynęło 6 miesięcy, protokół dziedziczenia poprzedza protokół z oświadczeniami o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. W przypadku, gdy spadkodawca sporządził testament, następuje jego otwarcie i ogłoszenie zawarte również w protokole notarialnym. Jeżeli spadkodawcy nie mają pewności, czy spadkodawca pozostawił testament, możliwe jest jego poszukiwanie w Notarialnym Rejestrze Testamentów.

Notariusz sporządza akt poświadczenie dziedziczenia na podstawie ww. protokołu. Określa w nim krąg spadkobierców oraz ich udziały w spadku. Akt poświadczenia dziedziczenia po jego sporządzeniu jest rejestrowany przez notariusza w Rejestrze Spadkowym i ma wówczas moc prawomocnego postanowienia Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.

Po uzyskaniu wypisu aktu poświadczenia dziedziczenia spadkobiercy mają obowiązek zgłosić nabycie spadku we właściwym urzędzie skarbowym na odpowiednim formularzu, a nadto ujawnić swoje prawa do nieruchomości oraz spółdzielczych praw do lokali w księgach wieczystych również na odpowiednich formularzach. Wypisu aktu poświadczenia dziedziczenia stanowi podstawę do rozporządzania przedmiotami nabytymi w drodze spadku.